რა არის პედაგოგიური პრაქტიკის კვლევა?
კვლევა არის ახალი ცოდნის ძიება, მისი სისტემატური დოკუმენტირება დაგაფორმება კვლევის ანგარიშის,სტატიის, პროექტის სახით. განასხვავებენფუნდამენტურ და გამოყენებით კვლევებს. ფუნდამენტურია კვლევა,რომელიცემსახურება მეცნიერული ცოდნის გაღრმავებას ახალი თეორიების შექმნით დააქამდე უცნობიმექანიზმებისა და ტექნოლოგიების ახსნით, გამოყენებითი კვლევისძირითად მიზანს კი თეორიების, მექანიზმების,ტექნოლოგიების პრაქტიკაშიდანერგვა და გამოყენება წარმოადგენს.
პედაგოგიური პრაქტიკის კვლევა მიეკუთვნება გამოყენებით კვლევათა რიცხვს. ესარის პროფესიული სიტუაციებისსისტემური კვლევა, რომელსაც ატარებენმკვლევარ-მასწავლებლები სასწავლო სიტუაციების გაუმჯობესებისა დასაკუთარიპროფესიონალიზმის დახვეწის მიზნით. PK
მკვლევარია მასწავლებელი, რომელსაც შეუძლია პედაგოგიური საქმიანობის დროსწამოჭრილი პრობლემებისიდენტიფიცირება, მათი გადაჭრის გზების ძიება და პოვნა,ახალი იდეების, ინოვაციების, სტრატეგიებისპედაგოგიურ პრაქტიკაში დანერგვა.
მაშასადამე, პედაგოგიური პრაქტიკის კვლევა მარტო სირთულეების გადასალახავადკიარ არის საჭირო, არამედ ახალი იდეების, ინოვაციების გამოსაცდელად, საკუთარიძალების გასაძლიერებლად, საკუთარი ძლიერი მხარისა და პოტენციალისაღმოსაჩენად, საჭირო უნარ-ჩვევების განსავითარებლადაც.
პედაგოგებს ხშირად ებადებათკითხვა:როგორ ვისწავლოთ კვლევა?
კვლევაში გამოცდილი პედაგოგები მიიჩნევენ,რომ კვლევის სწავლის საუკეთესო გზათავად კვლევის პროცესია.
რა თავისებურებები აქვს პედაგოგიურ კვლევებს?
გამოყენებით პედაგოგიკას, როგორც სწავლების პროცესზე ორიენტირებულმეცნიერებას,ახასიათებსგანუმეორებლობა, ამ სიტყვის პირდაპირი დაარაგადატანითი მნიშვნელობით.
საბუნებისმეტყველომეცნიერებების შემთხვევაშიმკვლევარს შეუძლია გაიმეოროსთავის მიერ მიღებული შედეგიგანმეორებითი ცდისსაფუძველზე დადააზუსტოსდაგანამტკიცოს მოპოვებული ცოდნა. მისიშედეგებისსანდოობისა და ჭეშმარიტებისშემოწმება შეუძლია მისნებისმიერ კოლეგას იმავეექსპერიმენტისკორექტულიგამეორებით, იმავემეთოდით, იმავემასალაზე დაიმავე პირობებში.
მასწავლებელი-მკვლევარი ასეთ შესაძლებლობას, სამწუხაროდ, მოკლებულია,ვინაიდან “განმეორებითიექსპერიმენტის” ჩატარება მას უკვესხვა “მასალაზე”, ანუსხვაინდივიდებზე/მოსწავლეებზე უწევსდა, შესაბამისად,შედეგსაცგანსხვავებულსიღებს. ამასთანავე ამ “განმეორებითიექსპერიმენტის” პირობებიცსხვაადა ისსიტუაციაც,რომელშიც პედაგოგ-მკვლევარს უწევს მუშაობა. მით უმეტეს,რომხშირად ამფაქტორების ცვალებადობაექსტრაპედაგოგიურიხასიათისაა,დამოკიდებულია სოციალურ ან იდეოლოგიურ გარემოებებზე,ისტორიულკატაკლიზმებზე დაა.შ.სწორედ ამიტომაა, რომ პედაგოგიკაში არასოდესშედგება წმინდა “განმეორებითიექსპერიმენტი”.
ზემოხსენებული მიზეზებისგათვალისწინებით, გამოყენებითი პედაგოგიკაიძულებულია, დაუშვას გარკვეული”უზუსტობის ინდექსი”. იმისთვის, რომმოვახდინოთ ამ სავარაუდო უზუსტობათა კორექტირებაანკომპენსირებადამივიღოთ სიზუსტესთან მაქსიმალურად მიახლოებული,ობიექტური დასკვნები, საჭიროა, გაიზარდოს კვლევათარიცხვი დაინტენსივობა.იმსავარაუდო უზუსტობათა კორექტირება,რომლებიც მოსალოდნელია და იქნებაკიდეცზემოხსენებული ტიპის კვლევებისდროს, პედაგოგიკაში მათემატიკური,კერძოდ, სტატისტიკური (resp.რაოდენობრივი) მეთოდების გამოყენებით ხდება.
პედაგოგიური პრაქტიკის კვლევის ეტაპები
პედაგოგიური პრაქტიკის კვლევა შეგვიძლია შემდეგ ფაზებად დავყოთ:
1.კვლევის ამოსავალი პუნქტის განსაზღვრა/საკვლევი თემის შერჩევა და კვლევისმიზნის ჩამოყალიბება;
2.კვლევის პროცესის დოკუმენტირება – კვლევის დღიურის წარმოება;
3.საკითხთან დაკავშირებული არსებული კვლევებისა და ლიტერატურისშესწავლადა ანალიზი;
4.კვლევის მეთოდის შერჩევა და ექსპერტიზა (სხვა კოლეგებისთვის გაცნობა ანმეთოდის მოსინჯვა მცირე შერჩევაზე – საპილოტე კვლევა);
5.მონაცემთა შეგროვება;
6.მონაცემთა ანალიზი, რომელიც კვლევის ყველაზე საინტერესო და ამავე დროსყველაზე რთული საფეხურია;
7.მოქმედების სტრატეგიის შემუშავება დამისი პრაქტიკაში დანერგვა, რაცაუცილებლად ყველა პრობლემის გადაჭრას კი არ ნიშნავს, არამედ ძიებას,გამოცდილების შეძენას, რაღაცის გაუმჯობესებას და კვლევის პროცესის ახალფაზაში გადასვლას;
8.მოპოვებული ცოდნისა და გამოცდილების პრეზენტაცია, რაც შეიძლებაგანხორციელდეს კვლევის ანგარიშის შექმნით და კათედრის სხდომასა თუსემინარზე მისი განხილვით, კონფერენციაზე წარდგენით, პუბლიკაციით და ა.შ.
განვიხილოთ თითოეული ფაზა ცალ-ცალკე.
კვლევის ამოსავალი პუნქტის/საკვლევი თემის განსაზღვრა – კვლევის პროცესისპირველი ნაბიჯი
კვლევის პროცესის პირველი ნაბიჯი გულისხმობს კვლევის იმ ამოსავალი პუნქტისპოვნასა და ფორმულირებას, რომელიც იქნება არჩეული კვლევის საფუძველი დამიზანი.
„ჩემიპედაგოგიური პრაქტიკიდან რომელი საკითხია პრიორიტეტული, რომლისკვლევა უნდადავიწყო?”; „ჩემიძალები და შესაძლებლობები გაწვდება ამ საკითხებისკვლევას?”; „მაქვს წარმატების შანსი?” დაა.შ. – ესის კითხვებია, რომლებიცმკვლევარ-მასწავლებლებს ებადებათ კვლევის დაწყების წინ.
რამ შეიძლება მოგვცეს ბიძგი კვლევის ამოსავალი პუნქტის აღმოსაჩენად?
.საკუთარმა დაკვირვებამ და გამოცდილებამ გაკვეთილზე დასხვა სასკოლოაქტივობებში, როგორიც არის, მაგალითად, რთული ან გაურკვეველი სიტუაცია.
. უკუკავშირისა და შეფასების შედეგებმა, რაც შეიძლება იქცეს იმპულსად შემდგომიკვლევისა და განვითარებისთვის. მაგ., პედაგოგმა შეაჯამა კლასში სემესტრისგანმავლობაში ჩატარებული ტესტირების შედეგები და აღმოაჩინა, რომ პირველიტესტირების შედეგები კარგი იყო, შემდეგ კი ისინი მკვეთრად დაეცა.ესუკუკავშირის შედეგები იქცა მასწავლებლისთვის კვლევის მიზეზად.
.სკოლის განვითარების პროგრამებში, პროექტებსა და კვალიფიკაციის ასამაღლებელკურსებში მონაწილეობამ.
. ცნობისმოყვარეობამ და”თეორიულმაინტერესებმა”. სულაც არ არის საჭირო,ახალიიდეები საკუთარი გამოცდილებიდან მოდიოდეს. ის შეიძლება მოვიპოვოთკოლეგების დაკვირვებებიდან, საკითხავი მასალიდან და ა.შ. მაგ., რას აკეთებს ჩემიერთი კოლეგა, ან რა აღმოაჩინა ერთმა მკვლევარმა, ე. ი.ინტერესი, უკეთ გაიგო დაშენს საქმიანობაში დანერგო სხვათა იდეები, მნიშვნელოვანი სტიმულია კვლევისდასაწყებად.
როგორ გადავამოწმოთ, სწორად შევარჩიეთ თუ არა კვლევის ამოსავალი პუნქტი?
ამისგადამოწმება შეგვიძლია შემდეგი კრიტერიუმების მიხედვით:
.მოქმედების არეალი:
-ჩემ მიერ არჩეული კვლევის ამოსავალი პუნქტი ჩემი საკუთარი პედაგოგიურიპრაქტიკიდან მომდინარეობს?
– მაქვს მე ამის განსახორციელებლად მოქმედების არეალი და შესაძლებლობები?მეტისმეტად ხომ არვარდამოკიდებული სხვა პირებსა და ინსტანციებზე?
-კოლეგები მზად არიან ჩემთან თანამშრომლობისთვის?
-უკვე დროა, დავიწყო კვლევა თუ ჯერ მოსამზადებელი სამუშაოებისჩატარებაასაჭირო?
.მნიშვნელოვნება:
-რამდენად მნიშვნელოვანია ეს სიტუაცია ჩემი პროფესიული ზრდისთვის, ჩემისკოლისა და მოსწავლეებისთვის?
-აქვს მას საჭირო აღმზრდელობითი ღირებულება?
-მზად ვარ, გარკვეული ენერგია და დრო დავახარჯო ამ სიტუაციას?
-მაქვს ამ სიტუაციასთან მიმართებითშეცვლის, გაუმჯობესების, განვითარებისგარკვეული სურვილი?
.დაძლევადობა:
-ნუ აირჩევთ პირველსავე ჯერზე თქვენთვის დიდ და რთულად საკვლევ საკითხებს.თუ ყოყმანობთ,შეჩერდით უფრო კონკრეტულ, შემოსაზღვრულ გეგმებზე.
.შესაბამისობა:
-შეესაბამება თუ არა ჩემ მიერ კვლევითი სამუშაოსთვის შერჩეული საკითხები ჩემსდანარჩენ პროფესიულ საქმიანობას?
-შეესაბამება თუ არაისინი ჩემი სკოლის განვითარების პრიორიტეტებს?
-მიესადაგება თუ არა ჩემიკვლევა ჩემი გაკვეთილის მიზნებს?
-შესაძლებელია თუ არა, კვლევითი აქტივობები პირდაპირ საგაკვეთილო პროცესშიჩავრთო (მაგ., ინტერვიუები, ჯგუფური საუბრები, ანკეტირება და ა.შ.)?
საკვლევად უნდა ამოვირჩიოთ ის საკითხი, რომელიც ყველაზე მეტად შეესაბამებაზემოთ ჩამოთვლილ კრიტერიუმებს.
კვლევის დღიური – კვლევის პროცესის მეგზური
პედაგოგიური კვლევის პროცესში მასწავლებლები აწარმოებენ ე.წ. კვლევისდღიურს, რომელშიც შეაქვთ სტრუქტურირებული და არასტრუქტურირებულიდაკვირვების შედეგები, საკუთარი იდეები, გეგმები, ინტერვიუები, მონაცემთაანალიზის შედეგები და სხვ.
კვლევის დღიური მკვლევარ-მასწავლებლის უმნიშვნელოვანესი იარაღია. იგიკვლევის პროცესის თანამგზავრია, რადგან მასში აღნუსხულია პროცესის ყველაფაზა.
კვლევის დღიური ეხმარება მასწავლებელს კვლევის პროცესის კორექტირებასა დადასკვნების გამოტანაში, იმაში, რომ გაიგოს, სწორგზას ადგას თუ ჩიხში ექცევა.
სასურველია, საკუთარი კვლევის დღიურის ჩანაწერები მასწავლებელმა დროდადროგადაიკითხოს შუალედური ანალიზისთვის და ხელახლა გაიაზროს თავისითეორიული და მეთოდური ჩანიშვნები და გეგმები.
თეორიული ჩანიშვნები აზრად მოსული მრავალმხრივი იდეების დღიურშიაღნუსხვა და დავიწყებისგან მათიხსნაა. გარდა ამისა, ეს არის მონაცემთა ანალიზისდროს წარმოშობილ ახალ იდეათა აღნუსხვაც.
მეთოდური ჩანიშვნები მკვლევარის თვითდაკვირვების დოკუმენტირებას ახდენს.
მაგ., რა პირობებში დავნერგე მე განსაზღვრული სტრატეგია? რა გამოცდილებაშემძინა ამ სტრატეგიამ? რა ეთიკურ დილემას წავაწყდი კვლევის პროცესში? – დაა.შ.
კვლევის დღიურში მასწავლებელი ინიშნავს იმ გეგმებს, მიზნებს, იდეათამოზღვავებულ ნაკადს, რომლებითაცსურს ისარგებლოს თავის პედაგოგიურპრაქტიკაში და რომელთა განხორციელებაც სურს დროთა განმავლობაში. აქვე უნდააღვნიშნოთ, რომ არ არის საჭირო ისეთი გეგმების დახვავება, რომელთაგანხორციელება არარეალურია. დაუძლეველი გეგმები პედაგოგებში გულაცრუებასგამოიწვევს. თუმცა ყველა განუხორციელებელ იდეას ნაადრევად ნუგამოვუტანთვერდიქტს ,,განუხორციელებულია”, რადგან იმან, რაც დღესგანუხორციელებელიგვეჩვენება, ხვალ შესაძლოა ხორცი შეისხას.
მასწავლებლის მიერ სწორად წარმოებულ დღიურში მარტო კონკრეტულისიტუაციები კი არ არის გააზრებული, არამედ დროის საკმაოდ ხანგრძლივიმონაკვეთის გეგმა _ “წერილობითი ნაფიქრალი”. კვლევის დღიურმა დიდი როლიშეიძლება შეასრულოს საქმის ვითარების დაწვრილებით შესწავლაში,განსაკუთრებით- გაურკვეველ, პრობლემურ სიტუაციებთან შეჯახებისას.
კვლევის მეთოდის შერჩევა და მონაცემთა შეგროვება
მონაცემთა შეგროვება კვლევის პროცესის ერთ-ერთი საკვანძო და საპასუხისმგებლოფაზაა. მის სწორად და კვალიფიციურად წარმართვაზე მნიშვნელოვანწილადაადამოკიდებული კვლევის საბოლოო შედეგები. კვლევის შედეგების სანდოობა კიუშუალოდ არისდამოკიდებული მონაცემთა შეგროვების მეთოდის სწორადშერჩევაზე.კვლევის პროცესის სწორად წარმართვისა და სასურველი შედეგისმიღწევის ერთ-ერთ უმნიშვნელოვანეს პირობასკვლევის მეთოდის სწორად შერჩევაწარმოადგენს.
რა არის კვლევის მეთოდი?
კვლევის პროცესში გამოყენებულ გზებს, რომლებსაც ობიექტური დასკვნებისაკენმივყავართ, Kკვლევის მეთოდებიეწოდება.
კვლევის მეთოდებს ორძირითად ჯგუფად ყოფენ: თვისობრივ (დაკვირვება,დიალოგი, სიღრმისეული ინტერვიუ,ფოკუსჯგუფები და ა.შ.) და რაოდენობრივ(მაგ., მასობრივიზეპირი თუ წერილობითიგამოკითხვა – ანკეტირება) მეთოდებად.თვისობრიობა – ეს არისდამახასიათებელი ნიშან-თვისება, რომელიცგვიჩვენებს, რასწარმოადგენსესა თუ ისსაგანი. რაოდენობა – ეს არისდამახასიათებელი ნიშანი,რომელიც რაოდენობითიზომება. აქედან გამომდინარე, კვლევისთვისობრივიმეთოდები მიზნად ისახავსსაკვლევი საგნის სიღრმისეულ შესწავლას,ხოლორაოდენობრივი მეთოდებიადგენს შესასწავლი საგნის რაოდენობრივიგავრცელებისსურათს.
მკვლევარმა-მასწავლებელმა უნდა გაითვალისწინოს, რომ კვლევის პროცესშირაოდენობრივი და თვისობრივი მეთოდების ერთობლივი გამოყენება კვლევისსანდოობას და მაღალ ხარისხს უზრუნველყოფს.
მონაცემთა ანალიზი და ინტერპრეტაცია
როგორც ზემოთ აღვნიშნეთ, მონაცემთა ანალიზი კვლევის ერთ-ერთი ყველაზემნიშვნელოვანი, მაგრამ, ამასთანავე,ყველაზე რთული ეტაპია. თუ კვლევისსერიოზულ, ღრმა ანალიზზე ვსაუბრობთ, მას მარტო მასწავლებელი ვერ გაართმევსთავს; ანალიზში ჩართულნი უნდა იყვნენ, სულ მცირე, სოციოლოგი დაფსიქოლოგიც; მაგრამ საკუთარი პედაგოგიური კვლევების მარტივი ანალიზიმასწავლებელს დამოუკიდებლადაც შეუძლია განახორციელოს.
კვლევისAანალიზის შედეგები მკვლევარ-მასწავლებელს შესაძლებლობას აძლევს,გადავიდეს კვლევის პროცესისმომდეცნო ეტაპზე, რაც გულისხმობს კვლევისანალიზის შედეგებზე დაყრდნობით ახალი სტრატეგიების შემუშავებას დადანერგვას არსებული სიტუაციის გასაუმჯობესებლად.
კვლევის პროცესის უკანასკნელი ეტაპი კვლევის საბოლოო გაფორმება დაპრეზენტაციაა, რომლის შესახებაც მომდევნო წერილებში გვექნება საუბარი.
Комментариев нет:
Отправить комментарий