რა არის პედაგოგიური პრაქტიკის კვლევა?
კვლევა არის ახალი ცოდნის ძიებამისი სისტემატური დოკუმენტირება დაგაფორმება კვლევის ანგარიშის,სტატიისპროექტის სახითგანასხვავებენფუნდამენტურ და გამოყენებით კვლევებსფუნდამენტურია კვლევა,რომელიცემსახურება მეცნიერული ცოდნის გაღრმავებას ახალი თეორიების შექმნით დააქამდე უცნობიმექანიზმებისა და ტექნოლოგიების ახსნითგამოყენებითი კვლევისძირითად მიზანს კი თეორიებისმექანიზმების,ტექნოლოგიების პრაქტიკაშიდანერგვა და გამოყენება წარმოადგენს.
პედაგოგიური პრაქტიკის კვლევა მიეკუთვნება გამოყენებით კვლევათა რიცხვსესარის პროფესიული სიტუაციებისსისტემური კვლევარომელსაც ატარებენმკვლევარ-მასწავლებლები სასწავლო სიტუაციების გაუმჯობესებისა დასაკუთარიპროფესიონალიზმის დახვეწის მიზნით. PK
მკვლევარია მასწავლებელირომელსაც შეუძლია პედაგოგიური საქმიანობის დროსწამოჭრილი პრობლემებისიდენტიფიცირებამათი გადაჭრის გზების ძიება და პოვნა,ახალი იდეებისინოვაციებისსტრატეგიებისპედაგოგიურ პრაქტიკაში დანერგვა.
მაშასადამეპედაგოგიური პრაქტიკის კვლევა მარტო სირთულეების გადასალახავადკიარ არის საჭიროარამედ ახალი იდეებისინოვაციების გამოსაცდელადსაკუთარიძალების გასაძლიერებლადსაკუთარი ძლიერი მხარისა და პოტენციალისაღმოსაჩენადსაჭირო უნარ-ჩვევების განსავითარებლადაც.
პედაგოგებს ხშირად ებადებათკითხვა:როგორ ვისწავლოთ კვლევა?
კვლევაში გამოცდილი პედაგოგები მიიჩნევენ,რომ კვლევის სწავლის საუკეთესო გზათავად კვლევის პროცესია.
რა თავისებურებები აქვს პედაგოგიურ კვლევებს?
გამოყენებით პედაგოგიკასროგორც სწავლების პროცესზე ორიენტირებულმეცნიერებას,ახასიათებსგანუმეორებლობაამ სიტყვის პირდაპირი დაარაგადატანითი მნიშვნელობით.
საბუნებისმეტყველომეცნიერებების შემთხვევაშიმკვლევარს შეუძლია გაიმეოროსთავის მიერ მიღებული შედეგიგანმეორებითი ცდისსაფუძველზე დადააზუსტოსდაგანამტკიცოს მოპოვებული ცოდნამისიშედეგებისსანდოობისა და ჭეშმარიტებისშემოწმება შეუძლია მისნებისმიერ კოლეგას იმავეექსპერიმენტისკორექტულიგამეორებითიმავემეთოდითიმავემასალაზე დაიმავე პირობებში.
მასწავლებელი-მკვლევარი ასეთ შესაძლებლობასსამწუხაროდმოკლებულია,ვინაიდან “განმეორებითიექსპერიმენტის” ჩატარება მას უკვესხვა “მასალაზე”, ანუსხვაინდივიდებზე/მოსწავლეებზე უწევსდაშესაბამისად,შედეგსაცგანსხვავებულსიღებსამასთანავე ამ “განმეორებითიექსპერიმენტის” პირობებიცსხვაადა ისსიტუაციაც,რომელშიც პედაგოგ-მკვლევარს უწევს მუშაობამით უმეტეს,რომხშირად ამფაქტორების ცვალებადობაექსტრაპედაგოგიურიხასიათისაა,დამოკიდებულია სოციალურ ან იდეოლოგიურ გარემოებებზე,ისტორიულკატაკლიზმებზე დაა..სწორედ ამიტომაარომ პედაგოგიკაში არასოდესშედგება წმინდა “განმეორებითიექსპერიმენტი”.
ზემოხსენებული მიზეზებისგათვალისწინებითგამოყენებითი პედაგოგიკაიძულებულიადაუშვას გარკვეულიუზუსტობის ინდექსი”. იმისთვისრომმოვახდინოთ ამ სავარაუდო უზუსტობათა კორექტირებაანკომპენსირებადამივიღოთ სიზუსტესთან მაქსიმალურად მიახლოებული,ობიექტური დასკვნებისაჭიროაგაიზარდოს კვლევათარიცხვი დაინტენსივობა.იმსავარაუდო უზუსტობათა კორექტირება,რომლებიც მოსალოდნელია და იქნებაკიდეცზემოხსენებული ტიპის კვლევებისდროსპედაგოგიკაში მათემატიკური,კერძოდსტატისტიკური (resp.რაოდენობრივიმეთოდების გამოყენებით ხდება.
პედაგოგიური პრაქტიკის კვლევის ეტაპები
პედაგოგიური პრაქტიკის კვლევა შეგვიძლია შემდეგ ფაზებად დავყოთ:
1.კვლევის ამოსავალი პუნქტის განსაზღვრა/საკვლევი თემის შერჩევა და კვლევისმიზნის ჩამოყალიბება;
2.კვლევის პროცესის დოკუმენტირება – კვლევის დღიურის წარმოება;
3.საკითხთან დაკავშირებული არსებული კვლევებისა და ლიტერატურისშესწავლადა ანალიზი;
4.კვლევის მეთოდის შერჩევა და ექსპერტიზა (სხვა კოლეგებისთვის გაცნობა ანმეთოდის მოსინჯვა მცირე შერჩევაზე – საპილოტე კვლევა);
5.მონაცემთა შეგროვება;
6.მონაცემთა ანალიზირომელიც კვლევის ყველაზე საინტერესო და ამავე დროსყველაზე რთული საფეხურია;
7.მოქმედების სტრატეგიის შემუშავება დამისი პრაქტიკაში დანერგვარაცაუცილებლად ყველა პრობლემის გადაჭრას კი არ ნიშნავსარამედ ძიებას,გამოცდილების შეძენასრაღაცის გაუმჯობესებას და კვლევის პროცესის ახალფაზაში გადასვლას;
8.მოპოვებული ცოდნისა და გამოცდილების პრეზენტაციარაც შეიძლებაგანხორციელდეს კვლევის ანგარიშის შექმნით და კათედრის სხდომასა თუსემინარზე მისი განხილვითკონფერენციაზე წარდგენითპუბლიკაციით და ..
განვიხილოთ თითოეული ფაზა ცალ-ცალკე.
კვლევის ამოსავალი პუნქტის/საკვლევი თემის განსაზღვრა – კვლევის პროცესისპირველი ნაბიჯი
კვლევის პროცესის პირველი ნაბიჯი გულისხმობს კვლევის იმ ამოსავალი პუნქტისპოვნასა და ფორმულირებასრომელიც იქნება არჩეული კვლევის საფუძველი დამიზანი.
ჩემიპედაგოგიური პრაქტიკიდან რომელი საკითხია პრიორიტეტულირომლისკვლევა უნდადავიწყო?”; „ჩემიძალები და შესაძლებლობები გაწვდება ამ საკითხებისკვლევას?”; „მაქვს წარმატების შანსი?” დაა.. – ესის კითხვებიარომლებიცმკვლევარ-მასწავლებლებს ებადებათ კვლევის დაწყების წინ.
რამ შეიძლება მოგვცეს ბიძგი კვლევის ამოსავალი პუნქტის აღმოსაჩენად?
.საკუთარმა დაკვირვებამ და გამოცდილებამ გაკვეთილზე დასხვა სასკოლოაქტივობებშიროგორიც არისმაგალითადრთული ან გაურკვეველი სიტუაცია.
უკუკავშირისა და შეფასების შედეგებმარაც შეიძლება იქცეს იმპულსად შემდგომიკვლევისა და განვითარებისთვისმაგ., პედაგოგმა შეაჯამა კლასში სემესტრისგანმავლობაში ჩატარებული ტესტირების შედეგები და აღმოაჩინარომ პირველიტესტირების შედეგები კარგი იყოშემდეგ კი ისინი მკვეთრად დაეცა.ესუკუკავშირის შედეგები იქცა მასწავლებლისთვის კვლევის მიზეზად.
.სკოლის განვითარების პროგრამებშიპროექტებსა და კვალიფიკაციის ასამაღლებელკურსებში მონაწილეობამ.
ცნობისმოყვარეობამ დათეორიულმაინტერესებმა”. სულაც არ არის საჭირო,ახალიიდეები საკუთარი გამოცდილებიდან მოდიოდესის შეიძლება მოვიპოვოთკოლეგების დაკვირვებებიდანსაკითხავი მასალიდან და .მაგ., რას აკეთებს ჩემიერთი კოლეგაან რა აღმოაჩინა ერთმა მკვლევარმა.ინტერესიუკეთ გაიგო დაშენს საქმიანობაში დანერგო სხვათა იდეებიმნიშვნელოვანი სტიმულია კვლევისდასაწყებად.
როგორ გადავამოწმოთსწორად შევარჩიეთ თუ არა კვლევის ამოსავალი პუნქტი?
ამისგადამოწმება შეგვიძლია შემდეგი კრიტერიუმების მიხედვით:
.მოქმედების არეალი:
-ჩემ მიერ არჩეული კვლევის ამოსავალი პუნქტი ჩემი საკუთარი პედაგოგიურიპრაქტიკიდან მომდინარეობს?
– მაქვს მე ამის განსახორციელებლად მოქმედების არეალი და შესაძლებლობები?მეტისმეტად ხომ არვარდამოკიდებული სხვა პირებსა და ინსტანციებზე?
-კოლეგები მზად არიან ჩემთან თანამშრომლობისთვის?
-უკვე დროადავიწყო კვლევა თუ ჯერ მოსამზადებელი სამუშაოებისჩატარებაასაჭირო?
.მნიშვნელოვნება:
-რამდენად მნიშვნელოვანია ეს სიტუაცია ჩემი პროფესიული ზრდისთვისჩემისკოლისა და მოსწავლეებისთვის?
-აქვს მას საჭირო აღმზრდელობითი ღირებულება?
-მზად ვარგარკვეული ენერგია და დრო დავახარჯო ამ სიტუაციას?
-მაქვს ამ სიტუაციასთან მიმართებითშეცვლისგაუმჯობესებისგანვითარებისგარკვეული სურვილი?
.დაძლევადობა:
-ნუ აირჩევთ პირველსავე ჯერზე თქვენთვის დიდ და რთულად საკვლევ საკითხებს.თუ ყოყმანობთ,შეჩერდით უფრო კონკრეტულშემოსაზღვრულ გეგმებზე.
.შესაბამისობა:
-შეესაბამება თუ არა ჩემ მიერ კვლევითი სამუშაოსთვის შერჩეული საკითხები ჩემსდანარჩენ პროფესიულ საქმიანობას?
-შეესაბამება თუ არაისინი ჩემი სკოლის განვითარების პრიორიტეტებს?
-მიესადაგება თუ არა ჩემიკვლევა ჩემი გაკვეთილის მიზნებს?
-შესაძლებელია თუ არაკვლევითი აქტივობები პირდაპირ საგაკვეთილო პროცესშიჩავრთო (მაგ., ინტერვიუებიჯგუფური საუბრებიანკეტირება და ..)?
საკვლევად უნდა ამოვირჩიოთ ის საკითხირომელიც ყველაზე მეტად შეესაბამებაზემოთ ჩამოთვლილ კრიტერიუმებს.
კვლევის დღიური – კვლევის პროცესის მეგზური
პედაგოგიური კვლევის პროცესში მასწავლებლები აწარმოებენ .კვლევისდღიურსრომელშიც შეაქვთ სტრუქტურირებული და არასტრუქტურირებულიდაკვირვების შედეგებისაკუთარი იდეებიგეგმებიინტერვიუებიმონაცემთაანალიზის შედეგები და სხვ.
კვლევის დღიური მკვლევარ-მასწავლებლის უმნიშვნელოვანესი იარაღიაიგიკვლევის პროცესის თანამგზავრიარადგან მასში აღნუსხულია პროცესის ყველაფაზა.
კვლევის დღიური ეხმარება მასწავლებელს კვლევის პროცესის კორექტირებასა დადასკვნების გამოტანაშიიმაშირომ გაიგოსსწორგზას ადგას თუ ჩიხში ექცევა.
სასურველიასაკუთარი კვლევის დღიურის ჩანაწერები მასწავლებელმა დროდადროგადაიკითხოს შუალედური ანალიზისთვის და ხელახლა გაიაზროს თავისითეორიული და მეთოდური ჩანიშვნები და გეგმები.
თეორიული ჩანიშვნები აზრად მოსული მრავალმხრივი იდეების დღიურშიაღნუსხვა და დავიწყებისგან მათიხსნააგარდა ამისაეს არის მონაცემთა ანალიზისდროს წარმოშობილ ახალ იდეათა აღნუსხვაც.
მეთოდური ჩანიშვნები მკვლევარის თვითდაკვირვების დოკუმენტირებას ახდენს.
მაგ., რა პირობებში დავნერგე მე განსაზღვრული სტრატეგიარა გამოცდილებაშემძინა ამ სტრატეგიამრა ეთიკურ დილემას წავაწყდი კვლევის პროცესში? – დაა..
კვლევის დღიურში მასწავლებელი ინიშნავს იმ გეგმებსმიზნებსიდეათამოზღვავებულ ნაკადსრომლებითაცსურს ისარგებლოს თავის პედაგოგიურპრაქტიკაში და რომელთა განხორციელებაც სურს დროთა განმავლობაშიაქვე უნდააღვნიშნოთრომ არ არის საჭირო ისეთი გეგმების დახვავებარომელთაგანხორციელება არარეალურიადაუძლეველი გეგმები პედაგოგებში გულაცრუებასგამოიწვევსთუმცა ყველა განუხორციელებელ იდეას ნაადრევად ნუგამოვუტანთვერდიქტს ,,განუხორციელებულია”, რადგან იმანრაც დღესგანუხორციელებელიგვეჩვენებახვალ შესაძლოა ხორცი შეისხას.
მასწავლებლის მიერ სწორად წარმოებულ დღიურში მარტო კონკრეტულისიტუაციები კი არ არის გააზრებულიარამედ დროის საკმაოდ ხანგრძლივიმონაკვეთის გეგმა _ “წერილობითი ნაფიქრალი”. კვლევის დღიურმა დიდი როლიშეიძლება შეასრულოს საქმის ვითარების დაწვრილებით შესწავლაში,განსაკუთრებითგაურკვეველპრობლემურ სიტუაციებთან შეჯახებისას.
კვლევის მეთოდის შერჩევა და მონაცემთა შეგროვება
მონაცემთა შეგროვება კვლევის პროცესის ერთ-ერთი საკვანძო და საპასუხისმგებლოფაზაამის სწორად და კვალიფიციურად წარმართვაზე მნიშვნელოვანწილადაადამოკიდებული კვლევის საბოლოო შედეგებიკვლევის შედეგების სანდოობა კიუშუალოდ არისდამოკიდებული მონაცემთა შეგროვების მეთოდის სწორადშერჩევაზე.კვლევის პროცესის სწორად წარმართვისა და სასურველი შედეგისმიღწევის ერთ-ერთ უმნიშვნელოვანეს პირობასკვლევის მეთოდის სწორად შერჩევაწარმოადგენს.
რა არის კვლევის მეთოდი?
კვლევის პროცესში გამოყენებულ გზებსრომლებსაც ობიექტური დასკვნებისაკენმივყავართ, Kკვლევის მეთოდებიეწოდება.
კვლევის მეთოდებს ორძირითად ჯგუფად ყოფენთვისობრივ (დაკვირვება,დიალოგისიღრმისეული ინტერვიუ,ფოკუსჯგუფები და ..) და რაოდენობრივ(მაგ., მასობრივიზეპირი თუ წერილობითიგამოკითხვა – ანკეტირებამეთოდებად.თვისობრიობა – ეს არისდამახასიათებელი ნიშან-თვისებარომელიცგვიჩვენებსრასწარმოადგენსესა თუ ისსაგანირაოდენობა – ეს არისდამახასიათებელი ნიშანი,რომელიც რაოდენობითიზომებააქედან გამომდინარეკვლევისთვისობრივიმეთოდები მიზნად ისახავსსაკვლევი საგნის სიღრმისეულ შესწავლას,ხოლორაოდენობრივი მეთოდებიადგენს შესასწავლი საგნის რაოდენობრივიგავრცელებისსურათს.
მკვლევარმა-მასწავლებელმა უნდა გაითვალისწინოსრომ კვლევის პროცესშირაოდენობრივი და თვისობრივი მეთოდების ერთობლივი გამოყენება კვლევისსანდოობას და მაღალ ხარისხს უზრუნველყოფს.
მონაცემთა ანალიზი და ინტერპრეტაცია
როგორც ზემოთ აღვნიშნეთმონაცემთა ანალიზი კვლევის ერთ-ერთი ყველაზემნიშვნელოვანიმაგრამამასთანავე,ყველაზე რთული ეტაპიათუ კვლევისსერიოზულღრმა ანალიზზე ვსაუბრობთმას მარტო მასწავლებელი ვერ გაართმევსთავსანალიზში ჩართულნი უნდა იყვნენსულ მცირესოციოლოგი დაფსიქოლოგიცმაგრამ საკუთარი პედაგოგიური კვლევების მარტივი ანალიზიმასწავლებელს დამოუკიდებლადაც შეუძლია განახორციელოს.
კვლევისAანალიზის შედეგები მკვლევარ-მასწავლებელს შესაძლებლობას აძლევს,გადავიდეს კვლევის პროცესისმომდეცნო ეტაპზერაც გულისხმობს კვლევისანალიზის შედეგებზე დაყრდნობით ახალი სტრატეგიების შემუშავებას დადანერგვას არსებული სიტუაციის გასაუმჯობესებლად.

კვლევის პროცესის უკანასკნელი ეტაპი კვლევის საბოლოო გაფორმება დაპრეზენტაციაარომლის შესახებაც მომდევნო წერილებში გვექნება საუბარი.


Комментариев нет:

Отправить комментарий